روابط عمومی اداره کل راه و ترابری مازندران

اخبار , گزارشات و اطلاعیه های اداره کل راه و ترابری استان مازندان

روابط عمومی اداره کل راه و ترابری مازندران

اخبار , گزارشات و اطلاعیه های اداره کل راه و ترابری استان مازندان

جلسه شورای حمل و نقل

جلسه ماهانه شورای حمل و نقل استان مازندران با حضور استاندار ، مهندس سفید گر معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مهندس اژدری دبیر شورای ترافیک استان مازندران و اعضای حمل و نقل استان  در دفتر کار استاندار تشکیل گردید.

مهندس عشوری مدیرکل راه و ترابری و رئیس شوراء حمل و نقل با بیان چگونگی تشکیل و اهداف شوراء رئوس عمده مشکلات بخش حمل و نقل و زیر ساختهای استان را اعلام داشتند وی گفت : در حمل و نقل هوایی اولین مشکل برای توسعه فرودگاه بین المللی ساری راه دسترسی و محدودیت فرودگاه و تجهیزات پروازی و نامناسب بودن ساعت و زمان پرواز موجودمی باشد. درحمل و نقل دریایی متاسفانه متناسب با ساخت و توسعه بنادر دیگر صنایع مرتبط ایجاد و یا متناسب با حجم فعالیت بندر توسعه نیافته و واردات و صادرات کالای بنادر از طریق راههای موجود که خود برای حمل و نقل جاری دچار مشکل می باشد صورت پذیرفته در نتیجه در فصول سرما و یا تعطیلات نوروزی و تابستانی که با توجه به موقعیت جغرافیایی استان که قطب صنعت توریسم کشور می باشد،شاهد راهبندانهای بسیار طویل و طولانی توسط کامیونهای سنگین حامل کالای بنادر بخصوص تانکر های سوخت در محور های مختلف استان از جمله محور فیروزکوه که تنها محور فعال استان در تمام فصول سال می باشد حادث میگردد مضافاً اینکه علاوه بر معضلات و محدودیتهایی که در این بخش وجود دارد در وضعیت کنونی نیز با توجه به تعرفه حمل کالا توسط راه آهن صاحبان کالا آنچنان راغب به استفاده از ریل برای تخلیه بنادر نمی باشند.

 در بخش راه از جمله مشکلات عمده تهیه مصالح و کمبود معادن در سطح استان است .دیگر مشکلات و معضلات :متقاضیان حریم و عدم رعایت مشخصات فنی اعلام شده در محور ها توسط سازمانهای حفار است که در زمان توسعه و تعریض متحمل ضرر و زیان سنگین به بخش راهسازی و شبکه های عمرانی میگردد.

در بخش راهداری نیز با وجود ماشین آلات فرسوده و قدمت چندین ساله بخصوص در راهداری زمستانی همواره دچار مشکل می باشیم .

در ایمنی راهها که به لطف خداوند از روشنایی انجام شده در سطح کشور خوشبختانه بیش از 30 درصد دراستان مازندران روشنایی انجام شده اما متاسفانه سرقت کابلها و قطعات برقی ضمن آنکه هزینه سنگینی برای نگهداری بوجود آورده منجر به خاموشیهای مکرر و بلااستفاده بودن این شبکه عظیم گردیده است .

کمبود اعتبار در بخش حمل و نقل کاملاً مشهود است اکثر پروژه ها به علت مشکلات اعتباری یا شروع نشده و یا نیمه تمام است .

در تحصیل اراضی متاسفانه کارشناسان دادگستری اثر طرح را لحاظ نموده بطوریکه قیمت اراضی حاشیه راهها قبل و بعد از اجرای طرح با قیمت بسیار نازل ولی اراضی واقع در طرح با قیمت گزافی تعیین نرخ میگردند.

 بدنبال گزارش مهندس عشوری دیگر مدیران سازمانهای تابعه وزارت راه و ترابری گزارشی از آخرین وضعیت ادارات تابعه پرداختند. و طی بررسی های بعمل آمده تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ گردید :

1-       مقرر شد کلیه دستگاههای اجرایی عضو شواری حمل و نقل گزارش مکتوب از پروژه های در دست اجراء همراه با پیشرفت فیزیکی و منابع و اعتبارات مورد نیاز و مشکلات و تنگناهای اجرایی تهیه و به استانداری ارائه نمایند.

2-                 مقررشد برای حل و فصل مشکلات بخشهای مختلف جلسات به شرح زیر در هفته آتی برگزار گردد.

3-       جلسه بررسی مشکلات تحصیل اراضی و رفع موانع موجود بخصوص بهره برداری از پلهای عالم کلا در محور نوشهر – رویان با مشارکت استانداری – دادگستری –راه و ترابری – معاونت عمرانی

   ۴-           جلسه ویژه تهیه معادن ومصالح با مشارکت استانداری و راه و ترابری و آب منطقه ای

5-                 جلسه ویژه بندر امیر آباد با مشارکت استانداری و بنادر – راه و ترابری

6-       بمنظور هماهنگی در افزایش پرواز و نوع هواپیما بادرخواست مدیریت هما استان جلسه مشترک استانداری و سازمان هواپیمایی کشور و مدیریت هما

7-       با توجه به فعالیت بنادر شمالی و امکان احداث خط آهن از گرمسار به بادرودکه مورد نظر وزارت راه و ترابری می باشد با تهیه گزارش توجیهی از سوی راه آهن شمال پیگیری اساسی از سوی استانداری صورت پذیرد .

8-       مقررشد اداره کل حمل و نقل برای ساماندهی پایانه های مسافر در دست ساخت و پایانه های مورد نیاز در شهرستانها بویژه پایانه مسافر مرکز استان اقدامات نهایی بعمل آورده نتیجه را به استانداری گزارش نماید.

9-       با توجه به نزدیکی مسافت مازندران با تهران و فرسوده بودن وسیله نقلیه مسافری موجود طرح جایگزین وسیله نقلیه سورای جدید و مینی بوس به تعداد کافی برای حمل و نقل برون شهری پیش بینی تا علاوه بر حل حمل مسافر برون شهری اشتغال زایی مناسب صورت پذیرد

10-     بمنظور جذب مسافر بویژه توریست ،پایانه های اختصاصی توریستی در سطح استان بویژه غرب استان پیش بینی و احداث گردد.

11-     مقرر شد آخرین وضعیت تاسیسات جانبی راهها در سطح استان توسط اداره کل حمل و نقل پایانه ها و نیاز مندیها تهیه و به استانداری ارائه تا از طریق بخش خصوصی نیاز مندیها ی این بخش حل و فصل گردد.

ذکر صلوات بر محمد و آل محمد زینت بخش ختم جلسه بود .

بخشی از فعالیتهای راه و ترابری در سال ۸۴ و ۸۵

مهندس اسفندیار عشوری مدیر کل راه و ترابری استان مازندران طی گفتگویی اعلام کرد : استان مازندران  به لحاظ واقع شدن در مسیر استانهای گلستان و خراسان و وجود بنادر امیرآباد و نوشهر و همچنین موقعیتهای گردشگری وضعیت موجود راههای اصلی و فرعی کشش بار ترافیکی بیش از حد ظرفیت محورها را ندارد لذا این اداره کل با پیگیریهای بعمل آمده به منظور ارتقاء سطح کیفی راههای موجود از اصلی به چهارخطه و از فرعی به اصلی و چهارخطه و احداث کمربندی و ایمن سازی محورهای اصلی و فرعی از جمله برقراری روشنائی محورهای اصلی ، تقاطع غیرهمسطح ، دوربرگردان ، تقاطع فرعی به اصلی گامهای مؤثری برداشته که اهم اقدامات انجام شده آن در طول چند سال اخیر عبارتند از :

1-1-            احداث کمربندی رامسر به طول 2 کیلومتر

2-1-            احداث کمربندی نور به طول 2 کیلومتر

3-1-            تعریض محور ساری – خزرآباد به طول 3 کیلومتر

4-1-            تعریض پلهای محور ساری – جویبار از محل اعتبارات استانی

5-1-            تعریض محور شهید صالحی بابل به طول 9 کیلومتر

6-1-            تعریض محور زرگرمحله – دریاکنار بابل به طول 5 کیلومتر

7-1-            تعریض محور بابل – گنج افروز به طول 5 کیلومتر

8-1-            بهسازی کمربندی شمالی ساری به طول 4 کیلومتر

9-1-            چهارخطه و ایجاد باند سبقت در محور فیروزکوه از قائمشهر به سوادکوه بطول 57 کیلومتر

10-1-         تعریض در بخشهائی از محور هراز ایجاد باند سبقت به طول 2/16 کیلومتر

11-1-         احداث و بهسازی دوربرگردانهای محور اصلی 11 مورد

12-1-         ایجاد روشنائی محورهای اصلی و مواصلاتی به طول 240 کیلومتر

13-1-         نصب گاردریل در محورهای اصلی و مواصلاتی  228 کیلومتر

14-1-         احداث تقاطع غیرهمسطح 1 مورد

15-1-          ساماندهی تقاطع فرعی به اصلی  94 مورد

16-1-         بهسازی راههای روستائی به طول 300 کیلومتر در سال 1384

17-1-         زیرسازی و آسفالت 135 کیلومتر از راههای فرعی در سال 1384

18-1-         ایمن سازی کلیه محورهای اصلی ومواصلاتی ازقبیل علائم،خط کشی،چراغ چشمک زن،نصب علائم وتجهیزات ایمنی و...

 وی در ادامه افزود برخی از فعالیتهای در دست اقدام این اداره کل می توان به :

       1-2-     احداث بزرگراه کنارگذر جنوبی قائمشهر با اعتبار ابلاغی 10000 میلیون ریال سال 85 از طریق وزارت متبوعه

2-2               احداث راه اصلی قزوین – الموت – تنکابن با اعتبار ابلاغی 10000 میلیون ریال سال 85 از طریق وزارت متبوعه

3-2               بهسازی محور هراز با اعتبار ابلاغی 20000 میلیون ریال سال 85 از طریق وزارت متبوعه

 

4-2               بهسازی راههای روستائی بطول 65/571 کیلومتر درسال 85 و پیش بینی1454 کیلومترطی سالهای 86 لغایت 88

5-2               بهسازی 1/187 کیلومتر از راههای فرعی در سال 85 و پیش بینی 305 کیلومتر طی سالهای 86 لغایت 88

اشاره نمود .

 

احداث جاده ارتباطی بین محور هراز و فیروزکوه در منطقه لاسم

نقش راه در توسعه مناطق بسیار مهم و حساس میباشد زیرا بر اثر ایجاد یک جاده سیمای کل منطقه دگرگون گردیده و ساختار اقتصادی نوینی در منطقه پدیدار خواهد شد . و در هر حال این نکته نباید از یادمان برود که شبکه راههای موجود به عنوان سرمایه های ملی محسوب میگردند باید هم در گسترش و توسعه و هم در حفظ و نگهداری و بهسازی آن تلاش وافر و عزم ملی داشته باشیم تا بتوانیم در کمیت و کیفیت شبکه راههای کشور به استاندارد جهانی برسیم .

وزارت راه و ترابری به جهت ایجاد ارتباط بین محور فیروزکوه و هراز اقدام به ایجاد راه ارتباطی بین 2 محور در منطقه لاسم محور هراز نموده است .

این جاده از پیچ لاسم واقع در محور هراز ( منطقه پلور ) کیلومتر 00+94 شروع شده و از بسیاری از روستاهای کوهستانی ییلاقی از جمله زیار – لاسم – زرمان – وزنا – اندریه – قزونچای – آسور – ارجمند و ... عبور کرده و به شهرستان فیروزکوه واقع در محور فیروزکوه متصل میگردد . علاوه بر اینکه این جاده ارتباط دهنده دو محور اصلی میباشد . در فصل های بهار و تابستان به جهت داشتن روستاهای ییلاقی دارای ساکنین و مسافرین فراوانی بوده که ترافیک زیادی ایجاد مینماید . این جاده کاملا" از منطقه کوهستانی عبور کرده و دارای شیب طولی متوسط میباشد که طول مسیر 75 کیلومتر میباشد که 59 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان تهران ( از فیروزکوه – لاسم ) میباشد که 50 کیلومتر آن زیرسازی و آسفالت گردید و حدود 9 کیلومتر باقی مانده که متصل به منطقه لاسم میگردد توسط پیمانکاران در دست اجرا در مرحله زیرسازی میباشد . 16 کیلومتر از آن مربوط به استان مازندران میباشد که در سال 1385 با پیگیری های مدیر کل راه و ترابری ، نماینده مردم محترم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی و سرپرست راه و ترابری هراز آغاز و بعد از 4 ماه فعالیت شبانه روزی با اعتبار 9738 میلیون ریال با موفقیت به پایان رسید .

اداره کل راه و ترابری استان با انجام عملیات تعریض ، خاکبرداری ، اصلاح قوسها ، تعریض و اصلاح ابنیه فنی و اجرای آسفالت به کمک ماشین آلات راهسازی نسبت به احداث جاده فوق الذکر اقدام نموده و بلافاصله بعد از انجام آسفالت اکیپ راهداری به منظور تأمین ایمنی منطقه با نصب تابلوهای هشداری ،‌ اخطاری و انتظامی ،‌ خط کشی محدود خاکبرداری از دهنه پلها اقدام نمود .

امید است با احداث این جاده نسبت به کاهش ترافیک منطقه و حل مشکلات تردد در صورت بروز مشکلات در یکی از محورهای پرترافیک هراز و فیروزکوه قدمی اساسی برداشته شود .